Svar till Miljöfordon Sverige om färdplanen för snabbomställning till hållbara persontransporter

Stefan Nilsson från Miljöfordon Sverige framför kritik mot vår färdplansrapport om omställning till hållbara persontransporter.

Rapporten innehåller redan svar på mycket av det som framförs. Vi uppmanar den som vill veta vad som faktiskt sägs, och i sitt sammanhang, att läsa rapporten. Den är tillgänglig här via vår hemsida. Där finns även en sammanfattning, en kortversion och en presentationsvideo som komplement.

Ifall Stefan Nilsson tror sig ha upptäckt felaktigheter i den modellering och simulering som gjorts, eller i annan publicerad forskning som stöder våra resultat, bör han lägga fram sina fynd. Det bör då göras i den vetenskapliga litteraturen, så att även hans resultat blir oberoende sakkunniggranskade.

Vi har gjort en av de hittills mest omfattande sammanställningarna av Sydostregionens och Sveriges persontransporters hållbarhetsutmaning och potentiella lösningar, som bygger på vetenskapliga artiklar av oss och andra som granskats externt av oberoende sakkunniga. Vi har föreslagit en metodik för hur olika aktörer kan arbeta med omställningen. Vi har dessutom gett ett exempel på en övergripande färdplan med konkreta förslag för hur kommuner kan bidra till att samhället klarar av utmaningen i tid, med god samhällsekonomi. Kortversionen av rapporten riktar sig speciellt till beslutsfattare inom kommuner, företag och andra organisationer. För att allt detta ska vara så användbart som möjligt i olika kommuner, med olika förutsättningar, och under längre tid, föreskriver vi inte i minsta detalj vad enskilda organisationer ska göra i ett nulägesperspektiv. Det är generellt inte heller forskares uppdrag. Intresset från våra partners sedan rapporten släpptes tyder på att våra resultat kan bli till stor nytta för dem.

Ingen av författarna till den aktuella rapporten har något uppdrag att mot betalning eller annan vinning argumentera för den ena eller andra intressegruppens förutfattade meningar eller särintressen. Däremot vill vi förstås att forskningens faktiska resultat får stort genomslag, även om olika lobbyister kan vilja något annat.

Henrik Ny

För författarna
Henrik Ny, Sven Borén, Lisiana Nurhadi, Jesko Schulte, Karl-Henrik Robèrt, Göran Broman

Läs mer om färdplansrapporten

 

 

By | 2017-06-12T09:07:55+00:00 June 12th, 2017|News|0 Comments

About the Author:

Leave A Comment